Субота, 23.11.2024, 23:24
Вітаю Вас Гість | RSS

Іванівська ЗОШ I-III ст. імені Івана Рачкова

Форма входу

Розробки уроків(українська мова та література)

Пропонуемо елементи досвіду роботи учителя української мови та  літератури Ільїної Г. В.- розробку уроку для учнів 5 класу за новим Державним стандартом:

Тема:     Образ Лиса з казки «Фарбований Лис». Викриття в образах тварин негативних людських якостей 
Мета:  допомогти учням глибше усвідомити зміст кари, навчати самостійно оцінювати вчинки і поведінку дійових осіб, характеризуючи образ Лиса, риси його вдачі; розвивати увагу, вміння логічно мислити, наводити переконливі приклади
Виховна мета:  виховувати осмислення наслідків брехні , лицемірства, зарозумілості і хвалькуватості в житті людини
Тип уроку:  урок закріплення знань, умінь і навичок
Обладнання: портрет І. Франка, учнівські ілюстрації до казки
Методи, прийоми і форми роботи: виразне читання поезії, графічний диктант, слово вчителя, бесіда , учнівські повідомлення, гранування
ТЛ : алегорія, головні та другорядні персонажі
Девіз уроку: «Посміхайся та будь уважним і активним на уроці»

І хто б там щоб кому не говорив,
А згине зло і правда переможе
                                                                Л. Костенко

Проблемне питання: над чим нас змушує задуматись образ Лиса?

Хід  уроку 

І. Інтерактивна вправа:  побажати один одному успіхів на сьогоднішньому уроці.

ІІ. Організаційний момент: 
Учитель.
Усі сідайте тихо, діти,
І домовляймось – не шуміти,
Руку гарно піднімати, 
Чітко, влад відповідати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати.
То ж, гаразд, часу не гаєм
І урок вже починаєм.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності  - забезпечення емоційної готовності до уроку.
Виразне читання ученицею поезії:
Чого Лис нездужає!
 
Ой у лісі калюжа є,
         А чого Лис не здужає?
         У калюжі мочить губи,
      А на сонці гріє шубу.
           Шуба в Лиса притерта,
    Губи в Лиса подуті,
    А усе за курятину,
А усе за гусятину,
Та усе за поросята.
          Доведеться пропадати…
Ой у лісі калюжа є,
А чого Лис нездужає?
 

Учитель: -  Які асоціації викликає у вас прочитана поезія?

ІV. Актуалізація опорних знань учнів

Графічний диктант ( якщо твердження правильне - +, неправильне – )

1. Казка – це вид усної народної творчості.
2. Слово казка утворено від слова «розповідати».
3. Слова, якими традиційно починається казка називаються «зачин».
4. Казки бувають народними та літературними.
5. Тема казки «Фарбований Лис» - зображення історії хитрого Лиса, який постраждав через свій обман.
6. У казці за звичай зло перемагає добро.
7. «І жили вони довго і щасливо» - ці слова називаються кінцівкою.
8. Казки, в яких діють чарівні предмети, називаються побутовими.
9. Приховане зображення рис характеру людей через вчинки звірів – це алегорія.
10. Казка «Фарбований Лис» - є народною.

V. Перевірка домашнього завдання (перегляд  учнівських ілюстрацій)

VІ. Оголошення теми і мети уроку 

Опрацювання навчального матеріалу.

1. Вступне слово вчителя: на попередньому уроці ми розпочали подорож країною казок. Казка – улюблений жанр дітей. Протягом віків вона вселяла віру в перемогу добра над зло, бентежила розповіддю про героїчне і фантастичне.
Сьогодні ми продовжуємо подорож країнами казок. У багатьох казках  дійовими особами є тварини, в яких легко впізнати людей.
 
2. Теорія літератури:

приховане зображення рис характеру людей через вчинки звірів – це алегорія

3. Читання загадки про Лиса:  

У темнім лісі проживає , 
Довгий хвіст пухнастий має.
Їй на місті не сидиться,
А зовуть  її… (лисиця)

4. Бесіда щодо образу Лиса:

- Знайдіть у тексті опис зовнішності Лиса.
- Чим хвалився Лис перед іншими звірами?
- Чи зважився Микита на такий учинок?
- Чому Лисові не пощастило?
- Що примусило його залізти до смердючої бочки? Чи був у нього інший вихід?
- Як повівся Лис після невдалого полювання?
- Хто, за словами Лиса, виліпив його з небесної глини?Зачитати з підручника.
- Що ви знаєте про св.  Миколая?(учнівські повідомлення про св. Миколая)
- Чому, на вашу думку, І. Франко звернувся до образу св. Миколая?
- Як жилося лісовому народу з новим царем?(зачитати з тексту твору)
- Що відчули ви, дізнавшись як звірі викрили хитрого Лиса?

5. Фізкультхвилинка
6. Гронування

Запишіть риси характеру Лиса  у дві колонки ( позитивні і негативні на фоні ілюстрації  Лис під деревом.

Позитивні риси                                                 Негативні риси
                                               ЛИС 
Розумний                                                            Гордий
Терплячий                                                          Хвалькуватий
Сміливий                                                             Пихатий
Спостережливий                                             Обмежений
Рішучий                                                               Зарозумілий 
Кмітливий                                                          Лицемірний
Спритний                                                           Користолюбний
                                                                               Боягузливий
                                                                              Хитрий                                                      
7. Узагальнена зв’язна характеристика образу Лиса учнями

8. Розв’язання проблемного питання (питання винесено на дошці)

              Очікувана відповідь учнів: образ Лиса змушує задуматись над тим, що не треба  
             брехати, нахвалятися, потрібно бути чесним, говорити правду , тоді всі будуть  
            поважати тебе і довіряти.
VІІ. Рефлексія. Підсумок уроку.

- Поміркуй, така риса характеру як хитрість позитивна чи негативна?

9. Читання вірша ученицею

***

                                                    На світі хитрий Лис жив,
                                                    Він дивнії діла творив.
 Як трапилася йому прикрість,
                                                    Він вигадав одразу хитрість,
                                                    І став володарем ліснім
                                                    Хоч і не мав на це він права
І між людьми, щоб знали ви,
                                                    Живуть «Остромисли» такі.
Ви з ними дружби не водіть,
                                                    Бо можуть зрадити умить. 

10. Заключне слово вчителя:

- Варто знати, що навколо є ще нечесні люди, тож треба не дати себе ошукати сучасному « фарбованому лисові». Утім не слід утрачати довіру до людей, якщо одного разу з тобою повелися нечесно.


VІІІ. Оцінювання. Аргументація оцінок.

ІХ. Домашнє  завдання








Пошук
Календар
«  Листопад 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
Друзі сайту