Неділя, 18.11.2018, 01:20
Вітаю Вас Гість | RSS

Іванівська ЗОШ I-III ст. імені Івана Рачкова

Форма входу

розробки уроків ( світова література)

Ляшенко Тетяна Сергіївна

Учитель вищої категорії



Урок позакласного читання у 6 класі.

Диво Різдва. Аналіз творів М. Гоголя «Ніч перед Різдвом», Панаса Мирного «Морозенко», Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»

 

Мета: поглибити знання учнів про жанр оповідання, показати переплетіння реального і фантастичного планів на прикладах оповідань М. Гоголя, П. Мирного, Ч. Діккенса, проаналізувати особливості образної системи творів; удосконалювати навички аналізу тексту, виразного читання, творчу уяву, абстрактне мислення; формувати гуманістичні ідеали – совісті, справедливості, милосердя.

 

Обладнання: тексти оповідань М. Гоголя «Ніч перед Різдвом», П. Мирного «Морозенко», Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі», портрети письменників, костюми до інсценівки

 

 

                                                        Є темні сили на землі,

                                                                            але тим яскравішим здається світло

                                                                                                                               Чарльз Діккенс

 

Учитель: з усіх свят, що існують на землі, людям найбільше подобаються Різдво і Новий рік. Чому?

Мабуть тому, що всі люди очікують на подарунки, увагу, смачні страви. Ми всі виносимо з дитинства віру в дивовижну казку про Діда Мороза, який приносить подарунки, а дорослі чекають змін у житті, розв’язання якихось важливих проблем. Новорічні й різдвяні дні – це світлі дні, що приносять добро в наші душі, яке також необхідне кожному. Англійський письменник Ч. Діккенс писав: «Це радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче з мовчазної згоди, вільно розкривають один одному серця і бачать у своїх ближніх, - навіть у тих, хто не має ні грошей, ні долі, - таких самих людей, як вони самі».

У ці дні кожна людина очікує на диво, бо душа потребує його. Для одних таким дивом буде іграшка, про яку давно мріяв, для інших – очікувана зустріч з друзями, рідними близькими людьми. Є й такі, для яких дивом буде зустріч із цікавою книгою, що здатна перенести нас в невідомі краї, подарувати зустріч з улюбленими героями. Саме таке і чекає на нас. Свій урок ми назвемо «Диво Різдва». (запис теми у зошити). Різдвяні свята особливі. А різдвяні твори схожі на казку:у них відбуваються фантастичні подорожі, чарівні перевтілення.

Епіграфом уроку стануть слова англійського письменника Ч. Діккенса: «Є темні сили на землі, але тим яскравішим здається світло» (запис у зошити).

Ми вже дорослі й знаємо, що на землі завжди борються дві сили – темрява і світло, добро і зло. І від їхнього протиборства залежить життя людей. Адже вони завжди  займають якусь певну позицію і в залежності від цього виробляють певні моральні принципи. Сьогодні нашим завданням буде розглянути, які ж моральні проблеми розв’язують у своїх творах російський письменник М. В. Гоголь в оповіданні «Ніч перед Різдвом», український письменник П. Мирний в оповіданні «Морозенко», англійський  письменник – Ч. Діккенс в оповіданні «Різдвяна пісня у прозі». (Коментую виставку творів письменників та малюнки учнів).

Ми поринемо у світ літературних героїв різних народів. Їх об’єднує одне – всі події відбуватимуться в різдвяну ніч чи напередодні. І, звісно, без вигадки, фантастики не обійтися.

Актуалізація опорних знань учнів

 

І. Бесіда

- Що таке фантастика?

- В яких жанрах фольклору найчастіше використовується цей прийом?

 

ІІ. Засвоєння літературознавчого поняття

Фантастика (з грецької «здібність уявляти» )- світ химерних уявлень та образів письменника , який базується на основі раніше засвоєних фактів із реального життя.

Елементи фантастики найчастіше використовуються  в казках, легендах, переказах

.

ІІІ. Основний зміст уроку

 

1. Інсценізація уривка з оповідання М. Гоголя «Ніч перед Різдвом»

(Хата. Оксана сидить перед дзеркалом. Входить коваль Вакула)

Оксана: Чого ти прийшов? Хіба хочеться, щоб випроводили за двері лопатою?

Ви всі ловкі під’їжджати до нас. Уміють пронюхати, коли батьків нема вдома. О! Я знаю вас! Як там моя скриня, готова?

Коваль Вакула:   Буде готова, моя серденько, після свят буде готова. Коли б ти знала, скільки попрацював я коло неї: дві ночі не виходив з кузні; зате в жодної попівни не буде такої скрині! Не сердься  ж на мене! Дозволь хоч поговорити, хоч подивитися на тебе.

Оксана: Хто ж тобі боронить, говори й дивись! Дівчата зараз прийдуть. Час колядувати.

(Стукіт у двері. Голос: «Оксано! Відчини!» )

Коваль: Стривай, я сам відчиню!

(Заходять дівчата з мішками, викладають те, що вже наколядували)

Оксана:  Одарко! У тебе нові черевики? Ой, які ж хороші! І з золотом! Добре тобі, Одарко, в тебе є той, хто тобі все купує, а мені нема кому дістати такі гарні черевички.

Коваль: Не тужи, моя люба, Оксано! Я тобі дістану такі черевички, що мало яка і панночка носить.

Оксана:  Ти? Подивлюсь я , де ти дістанеш таки черевички, які могла б я  надіти на свою ногу. Хіба принесеш ті, що носить цариця.

Дівчата: Ти ба, яких захотіла!

Оксана:А так! Будьте ви всі за свідків, якщо коваль Вакула принесе ті черевички, які носить цариця, то от вам моє слово, що вийду зараз - таки  за нього заміж.

2.Бесіда:

- Герої якого твору завітали до нас? Назвіть автора.

- Чи виконав коваль Вакула свою обіцянку? Хто йому допоміг привезти черевички?

- Чи піддався коваль злій силі?

- Які риси характеру притаманні Оксані?

- Як змінилася Оксана за одну ніч? Чому?

- Чим закінчується оповідання?

3. Коментар: Так, оповідання «Ніч перед Різдвом» закінчилося добре. Коваль Вакула дістав черевички , які носила цариця. Оксана  ж «майже всю ніч картала себе вголос», - зазначає М. В. Гоголь. Це була не проста ніч. А різдвяна, коли очищається, висвітлюється душа. І саме тому Оксана зрозуміла, що кохає Вакулу. Побачивши його вранці живим, сказала: «Мені не треба черевиків! Я і без черевиків…»- далі не договорила – зашарілася. Відкинувши гордість, вона стала добрішою. Добро врешті-решт перемогло. Таке диво сталося в різдвяну ніч, коли здійснюються всі бажання.

-          А зараз зустрічайте інших героїв.

4. Інсценізація уривка з оповідання П. Мирного «Морозенко»

(Катря порається по господарству)

Катря: Ой, господі! Сьогодні послідню мисочку борошенця витрусила, щоб спекти таку-сяку перепечайку, посліднє полінце спалила, щоб спекти її, послідній бурячок у борщ покришила, послідню пучку солі в його вкинула. Очистилася! Зовсім очистилася… Пилипку! Синочку мій! Що ми будемо завтра їсти?

Пилипко: Цить, мамо, цить! Завтра, мамочко,Новий рік… Я завтра піду до хрещеного батька посипати… Дасть мені батько сороківку грошей, а дядина велику паляницю, ще й ковбасу на придачу… От и буде нам що їсти! А на гроші топлива купимо…багато-багато, щоб на всю зиму стало!

Катря: Хіба близький світ до його топатися?  Як через лід, то три, а шляхом – п’ять верст буде. Ще змерзнеш у дорозі!

Пилипко: Я змерзну? Та я літом було на одній нозі до його дострибаю!

Катря: То літом, сину, а се зимою. Шляху немає, сніги глибокі, загрузнеш де-небудь та й не вилізеш. Не ходи, мій голубе! Хай як потепліє, тоді підеш… Ти ж у мене слухняний, послухайся мене: не ходи!

Пилипко: Ну, добре, не піду вже, тільки не вбивайся так, мамо!

5.Бесіда:

-          Назвіть автора твору, герої якого є нашими гостями.

-           Заради кого, незважаючи на лютий мороз, Пилипко хотів іти до хрещеного батька?

-          Яким він був сином?

-          Чи все у вчинках хлопчика вам подобається?

-          Як ви вважаєте, чого не врахував Пилипко, збираючись до хрещеного?

(Очікувані відповіді: це герої оповідання українського письменника  П. Мирного «Морозенко». Хлопчик Пилипко бачив, як страждає мати, бо жили вони дуже бідно. А він був чуйним, лагідним, добрим сином. І саме тому хлопчик хотів зробити матері приємне, допомогти їй. Звичайно, діти повинні слухатися батьків, бо непослух може призвести до тяжких наслідків. Саме таке сталося  з Пилипком. Він не врахував застережень матері про те , що тепер зима, заметіль, морози,  і можна легко збитися зі шляху).

6.Коментар:

Оповідання П. Мирного «Морозенко» закінчилося трагічно: хлопчик замерз у зимовому лісі, а у матері від горя розірвалося серце. Сумний кінець П. Мирний вибрав для того, щоб привернути увагу читачів до тяжких умов життя селян у ХІХ ст. під час кріпаччини, але, незважаючи на це, оповідання пройняте теплом людських стосунків. Мати і син живуть у злиднях, але син піклується про матір, намагається полегшити її страждання, зробити диво. Подумайте, чи завжди ми з вами такі уважні й добрі до своїх матерів, як цей маленький хлопчик? Тож і ви на Різдво, Новий рік , кожного дня намагайтеся бути добрими і милосердними до своїх батьків, не засмучуйте їх своєю поведінкою, поганими вчинками. Пам’ятайте Заповідь Божу про те, що хто піклується про своїх батьків, тому Бог дарує довге життя. Спробуйте творити диво милосердя у своїй сім’ї. 

7. Інсценізація уривка з оповідання Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»

    (Вбігає Ебізінер Скрудж)

 

 

 

Скрудж: Ну що ви всі // про святки та про святки!/// Багато вам користі/ від цих святок? /// Дурниця / все це!/// Нісенітниця!

 

 

 

Учитель: Шановний пане! Даруйте, але хто ви такий? Друзі мої, ви не знаєте, хто цей пан? Звідки він тут узявся?

Діти: Це Ебенезер Скрудж, герой оповідання Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі».

Учитель: А чому він такий сердитий?

Діти: Тому що Скрудж не любить Різдва.

8. Бесіда:

- Чому Скрудж став скнарою?

- Які риси характеру притаманні Скруджу ?

- За яких умов сталися зміни в житті героя?

Марлеєва тінь не тільки налякала Скруджа, але дала йому можливість стати на шлях змін. У нього є ще шанс урятувати душу від вічних страждань, повернутися до християнських цінностей.

Розгляд і коментар дитячих малюнків.

(Розподіл учнів на групи)

І група – Скласти ланцюжок помилок Скруджа

(Любов до грошей – Жадібність – Скнара – Байдужість до оточуючих – Жорстокість у стосунках – Зрада у коханні, друзів - Самотність)

ІІ група – Скласти таблицю «Внутрішній світ героя і пейзаж»

 

Строфи

Стан природи

Стан героя

І

«Стояла холодна, похмура погода, та й до того ж іще запав туман…»

«Скрудж з’їв свій похмурий обід у похмурій корчмі»

V

«Ні імлі, ні туману! Ясний день…»

«Золоте сонце! Прозоре свіже повітря!»

«Подякуй небу і світлому святу Різдва! – На коліна!»

 

(Очікувана відповідь учнів: автор наводить описи природи, бо вони допомагають розкрити внутрішні почуття героя, його стан).

Коментар учителя: Прийом, використаний Ч. Діккенсом, називається паралелізм (від грецького слова «паралельний» - той, що знаходиться або йде поруч). Паралелізм здавна використовувався у народній поезії – особливо паралельні образи з життя природи і людини. Ч. Діккенсу цей прийом дає можливість підкреслити зміни, що відбуваються у душі героя.

ІІІ група – Визначте композицію твору

(Експозиція – зображення життя Скруджа на початку твору.

Зав’язка – поява привида Марлі.

Розвиток дії – подорожі з духами.

Кульмінація – присутність Скруджа на власних похоронах.

Розв’язка – переродження героя)

Різдвяна історія Ч. Діккенса схожа на казку зі щасливим кінцем. Як і кожна казка вона вчить нас добру . Письменник нагадує людям, що часто у своїх нещастях винні вони самі, у їхніх руках змінити життя на краще, жити у мирі і злагоді, бути добрими і милосердними. У своїй повісті Ч.Діккенс прославляє всезагальну любов, всепрощення, терпимість, примирення та співчуття.

Його твір цікавий нам і сьогодні, нам теж  треба вчитися  вчасно виправляти свої помилки. Про це і сучасна притча.

Притчі – це не просто тексти, вони поєднують в собі мудрість і простоту, вчать думати, розв’язувати проблеми, розвивають мислення, інтуїцію і уяву; через них можна долучитися до законів об’ємного світу. Причому це долучення відбувається полегшеним шляхом, адже притчі – це мистецтво словами влучати просто в серце.

Зараз я вам розповім притчу

 «Цінність часу»

            Один бізнесмен накопичив великий капітал – три мільйони доларів. Він вирішив, що візьме собі рік відпустки, щоб удосталь відпочити. Але не встиг прийняти це рішення, як його відвідав Янгол Смерті. Бізнесмен дуже злякався і вирішив відкупитися. «Продай мені три тижні життя, і я віддам тобі мільйон», - запропонував він. Але Янгол Смерті відмовив. «Гаразд, продай тільки один день, і я віддам все, що маю». Янгол Смерті відмовив. Тоді чоловік запитав, чи може Янгол Смерті дати йому кілька хвилин, щоб написати прощального листа. Янгол погодився. Бізнесмен написав: «Правильно використовуйте час, який вам відведено для життя. Я не зміг купити навіть години за три мільйони доларів. Перевірте, чи все, що вас зараз оточує, справді має цінність». Як ми з вами бачимо, не матеріальне є головною цінністю в житті людини.

 

-         Ось ми і опрацювали сьогодні три твори різних письменників, а хто скаже, що їх об’єднує?

-          Чого навчають нас ці твори?

 

Коментар учителя: Усі ці твори присвячені Різдву чи Новому року. Письменники використовують елементи фантастики:

-          А які саме, як ви гадаєте?

(подорож Вакули на чортові до Петербурга,чорт украв місяць, подорож Скруджа з Духами Часу, зустріч Пилипка з Морозенком, Віхолою, сніжинками).

 

Фантастика допомагає виявити суть героїв, їх прагнення, думки. Тримає у напрузі увагу читача, створює атмосферу дива, а також допомагає утвердити добро, без якого не можливі були б такі перетворення героїв. Вчать нас бути добрими.

Тому я бажаю вам завжди робити добро. Згадуйте про нього, творіть його не тільки у свята, а й кожного дня. І тоді ваші душі будуть прекрасними.

 

Спешите делать добрые дела

Мне с отчимом невесело жилось,                Мечтал о многом,

Все ж он меня растил  -                                 Много обещал…

И оттого                                                          В блокаде ленинградской старика

Порой жалею, что не довелось                     От смерти б спас,

Хоть чем-нибудь порадовать его.                Да на день опоздал,

Когда он слег и тихо умирал, -                     И дня того не возвратят века.

Рассказывает мать,-                                        Теперь прошел я тысячи дорог -

День ото дня                                                    Купить воз хлеба, дом срубить бы мог…

Все чаще вспоминал меня и ждал:                Нет отчима,

«Вот Шурку бы… Уж он бы спас меня!»     И бабка умерла…

Бездомной бабушке в селе родном                Спешите делать добрые дела!

Я говорил: мол так ее люблю,

Что подрасту и сам срублю ей дом,

Дров наготовлю,

Хлеба воз куплю.

 

ідведення підсумків уроку, коментування  оцінок).

 

Д/з: письмово відповісти на запитання: «Які уроки я виніс із творів П. Мирного «Морозенко», М. Гоголя «Ніч перед Різдвом», Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»?»

 

Учитель: Кожна різдвяна  і новорічна ніч закінчується відчуттям дива. Сьогодні ми з вами напередодні різдвяних свят. Ми всі добре знаємо, що Різдво буває один раз на рік. Тож нехай наш урок стане приємною згадкою  про це дивовижне  свято, нагадуванням про те, що треба завжди жити  «у душевній чистоті, любові», милосерді , співчутті.  Не можливо закінчити наш урок без приємних подарунків (учні отримують від вчителя подарунки на фоні огляду кліпу про Різдво).

А ще нехай для вас стане справжнім дивом м/ф, поставлений за твором                Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі». Пропоную вам його подивитися…

 

 

 

Пошук
Календар
«  Листопад 2018  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930
Друзі сайту